Vidensfolk.dk - formidling af videnservicevidensfolk.dk  
formidling af videnservice

Med Vidensfolk.dk kan købere og leverandører   
af videnservice, let og effektivt, komme   
i kontakt med hinanden om løsning   
af konkrete opgaver   
 
  Søg løsninger og leverandører Få kunder og opgaver Om vidensfolk.dk Nyheder  Kontakt os
> Om vidensfolk.dk 
> Nyheder / RSS-feed / Blog  
> Betingelser og etiske retningslinjer
> Links & Ressourcer 
> Samarbejdspartnere  
> Referencer  
> Kontakt os
BACK Start > Om os > Nyheder / RSS-feed / Blog om vidensfolk.dk > Nyhedsbrev

Nyhedsbrev fra Vidensfolk.dk - 19/6 2012

Det er altid dejligt, når nogen kerer sig om én og spørger hvordan det går. Men hvad nu, hvis spørgsmålet ikke kun var retorisk - hvis flere var aktive i forhold til at få det til at gå godt? Nederst i dette nyhedsbrev kan du læse om, hvordan du kan være med i hjælp-til-selvhjælp kulturen og blive en af de 4 vindere.

Og så har jeg vovet pelsen. Prøvet noget nyt ... skrevet noget, der er så kort, at det næsten er frækt. Lidt længere nede kan du læse om Vidensfolk.dk's nye appetitvækker, som måske kan inspirere dig, næste gang der skal skrives noget om din virksomheds koncepter og fortræffeligheder.

Men allerførst vil jeg fortælle, at ledere med svage kompetencer avler forandringsparate medarbejdere - og hvad konsulenten kan gøre, for at sikre kunden succes med sine forandringsprojekter.
 
Kommentarer, ris og ros til nyhedsbrevet modtages gerne: Kontakt
[ Flere nyheder på vidensfolk.dk >> ] 

[01]  

Danske ledere er fagligt dygtige, men skal ringe til en ven, når der skal gennemføres forandringer!

Vidensfolk.dk 18/06/2012
 
Intet står stille! Derfor er løbende forandringer nødvendige, hvis en virksomheds markedsposition, kultur eller processer ikke skal ende i 'big bang'-omvæltninger.

Men kun få ledere har forstået, at løbende forandringer forebygger drastiske omvæltninger! Det fremgår af European Employee Index 2012, Ennova's seneste måling af arbejdsglæde på det danske arbejdsmarked.

Når dette krydres med, at danske ledere er gode rent fagligt og at de er gode til at skabe et godt arbejdsmiljø - men at de samtidig er dårligt kvalificerede til at lede forandringer - så danner der sig et billede af, at der nok er brug for hjælp til at holde butikken trimmet.

Med andre ord har ledere i mange danske virksomheder brug for vidensfolk, der kan hjælpe dem med at styre, lede og eksekvere nødvendige forandringer i virksomheden. Og der er flere forhold, der underbygger behovet for at ringe til en rådgiver-ven.

Jorden brænder
For eksempel kan nævnes det faktum, at det først er når medarbejderne konfronteres med en 'burning platform' i deres hverdag - og behovet for forandringer er åbenlyst - at de erkender, at deres virksomhed må forandre sig væsentligt, for at klare sig i fremtiden. Frygten for at miste sit job betyder noget i 2012 - men mange vil alligevel ikke se udfordringerne i øjnene, før de kommer helt tæt på.

Inden jorden begynder at brænde, har den fagligt dygtige leder sikkert prøvet at skabe fornyelse og forbedring - men måske er det ikke lykkedes for ham. Og det er her, han skal lytte til de medarbejdere, der brokker sig, for de er i virkeligheden dem, der vil virksomheden det bedst. De er indstillet på, at tingene skal ændres.

Dem der ikke brokker sig (åbenlyst) kan opfattes som passive i forhold til virksomhedens situation og udvikling. Måske er de bare for tilfredse, gider ikke deltage i ansvaret, har prøvet forgæves for mange gange eller er passive af helt andre årsager.

Lederen skal håndtere det hele
Samfundets, økonomiens og markedernes udfordringer skal omsættes til strategier og planer for virksomheden - og medarbejderne skal være med på den! Det er ikke let at være leder, hvis man er mest den fagligt stærke type!

Hvordan spotter man i det hele taget, hvad der skal til, for at sikre virksomhedens succes? Og hvordan skal man få værdi ud af brokkehovedernes grundlæggende gode intentioner for virksomhedens fællesskab og - ikke mindst - hvordan får man den 'tilpasse' medarbejder påvirket til at være med på nødvendige forandringer?

Ring til en forandringsspecialist
Topledelsen i virksomheder der ønsker at forblive på markedet og være produktive, har brug for vidensfolk, der kan hjælpe med at styre, lede og eksekvere forandringer i virksomheden.

En slags forlænget arm for de ledere der er flest af i danske virksomheder, nemlig de fagligt stærke ledere. De har andre styrker end at være forandringsledere og har stor værdi af, at læne sig op af eksterne forandringsspecialister. Nogen, der kan komme med metoderne, planlægge og koordinere og som også vil påtage sig noget af fodarbejdet i projektet. For basisorganisationen skal jo alt andet lige også tage sig af driften, mens forandringerne står på.

Lederen skal være opmærksom på, at finde den rette forandringsspecialist. Erfaring, viden, metoder, kemi, overblik, vedholdenhed og mange andre egenskaber skal være på plads hos den, der skal ind og hjælpe i virksomhedens maskinrum. Noget er vigtigere end andet og det afhænger af rigtig mange faktorer, hvilken rådgiver der er den bedste til jobbet.

Det er dog altid vigtigt, at planlægge og ikke mindst organisere forandringsprojektet, så forandringerne rodfæster sig i virksomheden. Lad mig give et eksempel på, hvordan hele virksomheden kan involveres.

De fire roller i et forandringsprojekt
Jeg er selv virksomhedsrådgiver med speciale i kvalitetsstyringssystemer og har netop afsluttet et succesfuldt ISO 9001 certificeringsprojekt hos A/S Maskinfabrikken RIVAL i Skanderborg.

Jeg havde rollen som den eksterne projektleder og var som sådan både direktørens forlængede arm i projektet og specialisten udi den disciplin det er, at udvikle og implementere et kvalitetsstyringssystem.

Succesen i dette projekt skyldes i høj grad, at det blev organiseret så de 4 nødvendige roller var godt udfyldt:

 - 1) Direktøren var forandringsejeren (sponsoren), som udstak retningen, målet og tildelte ressourcerne.
 - 2) Jeg selv var, med reference til direktøren, projektlederen (forandringslederen), som satte rammer og metoder op, planlagde, fulgte op, guidede medarbejderne og påtog mig de mere specialiserede opgaver i projektet.
 - 3) Virksomhedens produktionschef og gruppeledere var forandringsagenterne, som sikrede den praktiske implementering af det nye system, herunder at …
 - 4) … brugerne (alle medarbejderne i dette tilfælde), blev inddraget, trænet undervejs samt tog de nye tiltag og metoder i brug.

Jeg anbefaler at arbejde med disse 4 roller i ethvert forandringsprojekt. Det behøver ikke være så højpandet at arbejde med rollerne, bare du - som konsulent eller projektleder - har dem for øje. Du skal selvfølgelig blive enig med forandringsejeren (typisk direktøren) om, hvem der har de forskellige roller og hvad de indebærer. Dernæst skal du holde fast i rollerne og ressourcerne, undervejs i projektet.

Planer eller eksekvering?
Det er desuden vigtigere at du har en overordnet drejebog og at ovennævnte roller er på plads, end at du bruger megen energi på en fin projektplan, præsentationer og lignende.

Graden af formel planlægning og information afhænger selvfølgelig af kulturen i den virksomhed, hvor forandringerne skal finde sted, men ellers er det bare på med krum hals. Du ved nemlig ikke på forhånd, hvordan projektet vil udvikle sig, før I står midt i de specifikke udfordringer.

Og det er der, midt i en eller anden nød, der er svær at knække, at rollerne og ressourcerne er så gode at have på plads på forhånd!

Erik Nielsen, formidlingskonsulent, grundlægger af vidensfolk.dkJeg håber du synes mine betragtninger kan bruges som inspiration!
Læs længere nede, om hvordan du kan hjælpe virksomheder og forandringsspecialister med at mødes om aktuelle projekter. 
Men læs først lidt om ord ...


Erik Nielsen
Vidensfolk.dk

PS:
Kommentarer, ris og ros til nyhedsbrevet modtages gerne: Kontakt

  Top


Vidensfolk.dk's formidlingstjeneste ... 
 

Videnservice køber ...
 - søg løsninger og leverandører via vidensfolk.dk - gratis og anonymt ... 

Indsend enhver type vidensopgave til os - og få den løst ved hjælp af professionelle eksterne vidensfolk:
  • Indsend en opgave - klik her
  • Læs mere om, hvorfor du skal bruge formidlingstjenesten - klik her
  • Læs mere om vidensfolk.dk - klik her

Produktblad for køberePDF produktblad:
Når der er brug for vidensfolk

Videnservice leverandør ...
 - få kunder og opgaver via vidensfolk.dk 

Alle typer vidensfolk søges til vort leverandørnetværk. Registrer din virksomhed og bliv en del af succesen: 
  • Registrer din videnservice virksomhed - klik her
  • Læs mere om, hvorfor du skal registrere din virksomhed - klik her
  • Læs mere om vidensfolk.dk - klik her.

Produktblad for leverandørerPDF produktblad:
Få kunder og opgaver

 

[02]

Det handler ikke om at bruge mange ord, men om at lege med sproget, så læseren stopper op!

Vidensfolk.dk 18/06/2012
 
Vi har prøvet noget andet, end den traditionelle ingeniørtankegang, i vores nye 'appetitvækker'.

Jeg sad en dag og kiggede i Børsen. Blikket blev hængende ved en helsides annonce, hvor der kun stod ganske lidt, men som alligevel fik mig til at tænke over budskabet.

"Gad vide hvordan den ville se ud, hvis Vidensfolk.dk skulle indrykke sådan én", tænkte jeg, uden skelen til, at markedsføringsbudgettet ikke kunne bære en annonce i et højt profileret dagblad. Fornyelse skal der altid være plads til, så tankerne snurrede.

 - Rådgivere, specialister og andre vidensressourcer har det til fælles, at de løser problemer og opgaver for kunder, som ikke selv har kompetencer eller ressourcer nok. "Hmm … og hvad kan man så kalde dem under et?", grublede jeg videre.

Jeg fandt et begreb, som måske umiddelbart giver andre associationer, men som også giver mening i denne sammenhæng.

Se "helsidesannoncen" - klik her >

Jeg tror ikke, man skal være så bange for en skæv vinkel og håber du lader dig inspirere af min lille ordleg, næste gang du skal finde på ny markedsføring af din virksomheds ydelser eller produkter

Du må også meget gerne printe et par A4-eksemplarer af Vidensfolk.dk's nye 'annonce' og videregive / videresende den til dine kunder, samarbejdspartnere og dit øvrige professionelle netværk.

På den måde kan du være med til, at skabe Multiple-Win situationer for dig selv og dem du kender.

  Top

[03] 

Start en Win-Win-Win-Win-situation, ved at være med i hjælp-til-selvhjælp kulturen

Vidensfolk.dk 28/06/2011
 
Giv Vidensfolk.dk et praj, når du bliver opmærksom på en virksomhed med brug for videnservice.

Der er kontant afregning, når et medlem i vort leverandørnetværk indsender et kundelead - men der er flere andre, der får endnu større værdi af henvisningen!

Vidensfolk.dk er et godt koncept med professionel formidling af netværkets kompetencer - og hvor ingen går tomhændet fra en formidlingssag. Jeg vil prøve at ridse værdierne for de forskellige vindere op;

 - Vinder 1 - Leadgiveren,
 - Vinder 2 - Den, der har brug for hjælp (den potentielle køber),
 - Vinder 3 - Leverandøren, som vinder opgaven (og andre potentielle leverandører),
 - Vinder 4 - Vidensfolk.dk og medlemmerne i leverandørnetværket.

Vinder 1 - Leadgiveren 
Når du giver Vidensfolk.dk en henvisning til en virksomhed med brug for videnservice, så får du dennes agtelse, fordi du har været i stand til at hjælpe på en måske uventet front. Glæden ved at have gjort dit til at hjælpe har du, uanset om henvisningen bærer frugt eller ej.

Hvis du er medlem af Vidensfolk.dk's leverandørnetværk, får din virksomhed tilmed andel i vort formidlingshonorar, såfremt vi løser den henviste kundes behov. I vort netværk fortjener en succesfuld henvisning nemlig en kontant anerkendelse.

Vinder 2 - Den, der har brug for hjælp (den potentielle køber) 
Når Vidensfolk.dk modtager en henvisning til en virksomhed med brug for videnservice, så henvender vi os til den oplyste kontaktperson, forklarer om fordelene og tilbyder vore formidlingstjenester.

Vi accepterer selvfølgelig umiddelbart, hvis den potentielle køber ikke ønsker at gøre brug af Vidensfolk.dk - men når vores hjælp er ønsket, så finder vi den bedste løsning og leverandør til køberens opgave.

Vinder 3 - Leverandøren, som vinder opgaven (og andre potentielle leverandører) 
Den, der i den sidste ende tildeles opgaven, har skudt genvej til en ny kunde. Desuden er der 1-2 budgivere, som kun næsten vandt opgaven, men som alligevel har fået kendskab til kunden og dennes behov - og som sådan er Vidensfolk.dk's backup leverandører, hvis den udvalgte falder fra eller ikke kan klare opgaven alene.

De vidensleverandører der bød på opgaven, men ikke kom i betragtning hos køberen, kan nok ikke kaldes vindere, men de har trods alt brugt et minimum af tid på at svare på en relevant opgavemulighed, som er blevet serveret for dem.

Vinder 4 - Vidensfolk.dk og medlemmerne i leverandørnetværket 
Vi er glade for hver eneste vellykkede formidling mellem kunder og leverandører, for jo flere formidlinger vi kan gennemføre, des mere kendte bliver vi - hvilket igen giver flere opgavemuligheder for leverandørerne i netværket.

I selve formidlingsprocessen søger vi først blandt netværkets registrerede leverandører, men udvider også søgningen til andre vidensvirksomheder, hvis netværket ikke har de nødvendige kompetencer. Dette giver flere kompetencer i netværket, så vi kan betjene køberne endnu bedre.

Formidlingens betingelser er "no gain - no pay", fordi det kun er den leverandør der indgår aftale med kunden, der skal betale et lille formidlingshonorar til Vidensfolk.dk. Køberen kan også vælge, at Vidensfolk.dk skal levere den udvalgte leverandør som underleverandør, og så laver vi en specifik aftale med både kunden og leverandøren om opgavens løsning og betalingen herfor.

Vær med i hjælp-til-selvhjælp kulturen! 
Jeg vil gerne gentage min opfordring om, at du bør tage aktivt del i nyttiggørelsen af de mange stærke kompetencer der findes i videnservice branchen - selvsagt med særlig tanke på medlemmerne i Vidensfolk.dk's leverandørnetværk.
Indsend leads om kundeopgaver via lead-formularen  ... Vi kalder det, at være opgavespejdere for hinanden i leverandørnetværket - men hvem som helst er velkommen til at give os et tip!

- Hvis du falder over konkrete udfordringer hos dine kunder eller i andre virksomheder, og du ikke selv har mulighed for at hjælpe, så sørg for at give bolden videre til nogen der både kan og vil!

Når en virksomhed har erkendt, at den har brug for eksterne vidensfolk, synes jeg den skal have de bedst kvalificerede at vælge imellem - og ikke kun se på dem, der mere eller mindre tilfældigt står først for. Bare fordi chefen kender en konsulent, er det jo ikke sikkert, dennes kompetencer er optimale i forhold til den foreliggende opgave.

Du kan opleve mange forskellige situationer, hvor det vil tjene køberen, dig selv og andre bedst, at få din og vores hjælp til at finde de rette vidensfolk. Så tøv ikke med at tippe os om de opgavemuligheder du møder på din vej ...

Læs mere eller indsend dit 'varmeste' kundelead til Vidensfolk.dk - klik her >

Brug vores mobilside, når du sender leads på farten - klik her >

  Top

Nyhedsbreve, artikler og pressemeddelelser fra Vidensfolk.dk:

Viden er ikke LEGO-klodser (05/07/2013).
Danske ledere er fagligt dygtige, men skal ringe til en ven, når der skal gennemføres forandringer (19/06/2012).
Få hjælp fra de rigtige eksterne vidensfolk - uanset kontraktformen (28/06/2011).
Vidensfolk.dk på mobilen (09/03/2011).
Bedre ... men stadig ikke godt! - Julehilsen fra Vidensfolk.dk (23/12/2010).
Statsministeren indvarsler vækststøtte til den private sektor - en oplagt åbning for mere videnservice (06/10/2010)
Få hjælp til køb af videnservice - Vidensfolk.dk's kronik i ErhvervsBladet (30/11/2009).
I en tid med op- og nedture | CSR efter standarden ISO 26001 ... (04/10/2009)
Videnkøberens drøm ... - Pressemeddelelse (22/04/2009
Hvor effektiv er køberes søgning efter vidensleverandører og -løsninger?
Effektiv søgning efter videnservice leverandører og -løsninger
Event-omtale: KarriereKick på Syddansk Universitet (29/11/2008)
Nyhedsbrev nr. 2/2008 fra vidensfolk.dk (17/10/2008)
Nyhedsbrev nr. 1/2008 fra vidensfolk.dk (15/09/2008)
Nyhedsbrev nr. 1/2007 fra vidensfolk.dk (15/08/2007)

 

Vidensfolk.dk er en professionel formidlingstjeneste, der gør både kunder og leverandører glade ...!

Tilmeld E-mail
Afmeld E-mail

Din hovedinteresse
vedr. videnservice:
Køber af
videnservice
Leverandør af
videnservice
Netværk / orga-nisation vedr. videnservice
Dit navn
Mailadresse

 

Information om nyhedsbreve 
- klik her:
 


 
Kolofon: 
Udgivet af Manator Aps / vidensfolk.dk - Redaktion: info@vidensfolk.dk 

Formidlingskonsulent Erik Nielsen
Formidlingskonsulent
Erik Nielsen

Nyhedsbreve
Udgives via e-mail nyhedsbrev og RSS
[ Tilmeld / Afmeld ]

 
  

 

|  Opdateret: 20-06-2012   © Manator Aps - Herthavej 7, DK-7000 Fredericia - Tlf.: 75 95 44 46 - Mail: info@manator.dk  |

Køb videnservice
>
Søg vidensfolk

Sælg videnservice
>
Bliv registreret

Netværk og organisationer
Bliv partner

Om vidensfolk.dk
Læs mere

Bookmark and Share

  Nyheder / Presse

Viden er ikke LEGO-klodser (05/07/2013).
Danske ledere er fagligt dygtige, men skal ringe til en ven, når der skal gennemføres forandringer (19/06/2012).
Få hjælp fra de rigtige eksterne vidensfolk - uanset kontraktformen (28/06/2011).
Vidensfolk.dk på mobilen (09/03/2011).
Bedre ... men stadig ikke godt! - Julehilsen fra Vidensfolk.dk (23/12/2010).
Statsministeren indvarsler vækststøtte til den private sektor - en oplagt åbning for mere videnservice (06/10/2010)
Få hjælp til køb af videnservice - Vidensfolk.dk's kronik i ErhvervsBladet (30/11/2009).
I en tid med op- og nedture | CSR efter standarden ISO 26001 ... (04/10/2009)
Videnkøberens drøm ... - Pressemeddelelse (22/04/2009
Hvor effektiv er køberes søgning efter vidensleverandører og -løsninger?
Effektiv søgning efter videnservice leverandører og -løsninger
Event-omtale: KarriereKick på Syddansk Universitet (29/11/2008)
Nyhedsbrev nr. 2/2008 fra vidensfolk.dk (17/10/2008)
Nyhedsbrev nr. 1/2008 fra vidensfolk.dk (15/09/2008)
Nyhedsbrev nr. 1/2007 fra vidensfolk.dk (15/08/2007)

Vidensfolkets markedsforhold 
Vidensfolkets markedsforhold
Se analyse-
resultaterne